JAWATAN SEORANG PENGURUS


Di ceruk sebuah kota dalam satu negara, seorang pemuda berdiri di hadapan satu bangunan syarikat... Melangkah si pemuda ke dalam syarikat tersebut, dengan niat untuk memohon jawatan pengurus di syarikat tersebut...
Rezeki si pemuda, dia lulus temuduga pertama... Kini tibalah si pemuda pada temuduga terakhir yang dijalankan oleh pengarah syarikat tersebut...
Saat pengarah syarikat tersebut membuka fail temuduga si pemuda, dia terpegun dengan keputusan akademik si pemuda... Keputusan akademiknya, sungguh cemerlang... Dari keputusan akademik sekolah menengah, sehingga hasil ujikaji sarjananya, tidak ada satu tahun pun tanpa kecemerlangan bagi si pemuda...
Bertanya si pengarah kepada si pemuda, “Adakah kamu dibiayai sebarang biasiswa ketika di sekolah?”. “Tidak...”, jawab si pemuda.
Si pengarah bertanya lagi, “Adakah bapa kamu yang membiayai perbelanjaan sekolah kamu?”. Dengan sayu, si pemuda menjawab, “Tuan, ayah saya meninggal ketika saya berumur satu tahun... Mak saya yang membayar perbelanjaan sekolah saya...”.
Si pengarah meminta maaf dan terus bertanya, “Oh, maafkan saya... Jadi, apa pekerjaan ibu kamu?”. Si pemuda menjawab, “Mak saya mengambil upah sebagai pencuci pakaian...”. “Oh, begitu...”, respon si pengarah sebelum meminta si pemuda menunjukkan telapak tangannya. Sekadar menurut dan memenuhi permintaan, si pemuda menunjukkan kedua belah telapak tangannya... Kelihatan bersih dan licin telapak tangan si pemuda...
Si pengarah bertanya kepada si pemuda, “Pernahkah kamu membantu ibumu mencuci pakaian?”. Sedikit tunduk, si pemuda berkata, “Tidak pernah sekali pun... Mak saya selalu suruh saya belajar... Katanya, dia boleh cuci pakaian lebih cepat berbanding saya...”
Si pengarah tersenyum dan berkata, “Penuhi satu hasrat saya... Selepas kamu melangkah keluar dari pejabat saya ni, pulang ke rumah dan tolong mak kamu basuh tangannya... Esok pagi, kamu kembalilah ke pejabat saya ni...”.
Selepas mengucapkan terima kasih, si pemuda melangkah pulang dengan hati sedikit girang... Dapat dirasakannya bahawa peluang untuk dia mendapat jawatan pengurus tu kelihatan cerah...
Di rumah, kelihatan ibu si pemuda baru berhenti mencuci pakaian... Mahu masak untuk makan malam, mungkin... Si pemuda memohon untuk membantu ibunya mencuci tangan... Sungguhpun dia berasa pelik, ibunya menghulurkan tangannya untuk dicuci si pemuda...
Perlahan si pemuda mencucur air dan mencuci tangan ibunya yang bersabun... Sambil tangan ibunya dicuci, air mata si pemuda bercucuran... Buat kini si pemuda sedar kerutan yang banyak pada tangan ibunya, dan tangan ibunya itu dipenuhi calar dan luka... Sesetengah calar dan luka itu masih baru dan menyakitkan, yang menyebabkan teresak menahan sakit bila tangannya disentuh air...
Itulah pertama kali keadaaan sepasang tangan, yang setiap hari mencuci pakaian demi menanggung perbelanjaan pembelajarannya... Calar dan luka pada tangan itulah harga yang perlu ibunya bayar demi pembelajaran, kejayaan, dan masa depan anaknya...
Selepas mencuci tangan ibunya, si pemuda membantu mencuci lebihan pakaian yang ditinggalkan ibunya, tanpa pengetahuan ibunya...
Keesokan paginya, si pemuda ke pejabat untuk berjumpa pengarah seperti yang dimintanya semalam...
Si pengarah perasan lebam pada mata si pemuda dan bertanya, “Boleh kongsikan apa yang telah kamu buat dan belajar di rumahmu semalam?”.
Si pemuda menjawab, “Seperti yang tuan minta, saya telah mencuci tangan mak saya... Saya juga membantu mencuci pakaian yang ditinggalkannya...”.
Si pengarah terus bertanya, “Boleh kongsikan perasaan kamu setelah melakukan semua tu?”.
Dengan mata berkaca, si pemuda berkata, “Pertama sekali, sekarang saya sedar apa itu penghargaan... Sekarang saya begitu menghargai mak... Tanpa mak, tidak akan ada saya yang berjaya kini... Kedua, bila membantu mak mencuci pakaian, saya sedar akan sukarnya dan sulitnya untuk menyiapkan sesuatu kerja... Ketiga, kini saya sedar betapa kita perlu menghargai kepentingan dan nilai sebuah hubungan kekeluargaan...”.
Setelah mengurut matanya, si pengarah berkata, “Itulah nilai yang saya perlukan dalam insan yang akan menjadi pengurus syarikat saya... Saya perlukan seseorang yang menghargai usaha orang lain, seseorang yang sedar akan kesusahan dan kesulitan orang lain dalam menyiapkan sesuatu, dan seseorang yang tidak menjadikan pendapatan tinggi sebagai matlamat hidupnya... Oleh itu, saya diterima bekerja sebagai pengurus syarikat saya...”.
Bermula hari itu, si pemuda terus berusaha gigih dan dia dihormat setiap pekerja syarikat tersebut... Setiap pekerja syarikat itu bekerja keras dan sepakat bekerjasama sebagai satu pasukan demi memajukan syarikat tersebut... Syarikat itu menempa kejayaan dalam setiap projek yang dikendalikan...

Anak-anak yang DIPELIHARA... Kan TERPELIHARAkah mereka???
Anak-anak yang BERJAYA... Betul-betul DIJAYAKANkah mereka???
Anak-anak yang DIHARGAI... Betul-betul BERHARGAkah mereka???
Buat anak-anak, belajarlah setiap usaha ibu bapamu...
Buat ibu bapa, ajari anak selagi ada upaya...
Supaya kesenangan tidak melenakan anak-anak dengan fatamorgana... Supaya juga kesusahan tidak menjadi kejutan dan kesulitan buat anak-anak...
Soalnya, bukan terpeliharanya anak-anak oleh ibu bapa mereka... Namun betapa anak-anak memelihara ibu bapa mereka dan siapa mereka di mata hati umat manusia, itu yang perlu dipersoalkan...

NOTA : Ini bukanlah ilham saya sepenuhnya... Ini adalah hasil perkongsian seseorang yang amat saya hormati dalam hidup saya... Saya sekadar berkongsi untuk tatapan para pembaca blog saya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal