MENCINTAI DARI JAUH…


Di majlis kesyukuran perkahwinannya, si pengantin lelaki diserbu kawan-kawan kolejnya, yang juga kawan-kawan si pengantin wanita...

Kawan A :
Boleh tahan kau ni, kahwin dengan dia... Kitorang tak tahu pun kau suka kat dia...

Pengantin Lelaki :
Berkat doa korang juga... Kan korang selalu usik aku dengan dia masa kat kolej dulu... Alhamdulillah, rezeki aku, jodoh aku dengan dia... Sekarang ni, aku harap korang doakan pula moga jodoh aku dengan dia berpanjangan sehingga akhir hayat...

Kawan B :
Insya-Allah...

Pengantin :
Terima kasih... Korang memang sahabat aku yang terbaik... Sejak dulu lagi...

Kawan C :
Dah memang rezeki kau, kawan... Kitorang pun rasa kau memang layak untuk dia... Tu sebab kitorang usik kau dengan dia masa kolej dulu... (senyum)

Pengantin :
Tu sebabnya aku kata korang ni memang sahabat aku yang terbaik... Korang sempat lagi fikir pasal aku... Siap tolong carikan jodoh untuk aku lagi tu...(senyum)

Kawan D :
Tapi la kan, kau tak pernah pun bagitau kitorang, yang kau betul-betul jatuh hati kat kawan kita yang sorang ni...

Kawan E :
Ha’ah la... Cerita la sikit... Bila masa kau mula jatuh hati kat dia ni?

Pengantin :
Dah lama dah aku suka kat dia... Ditambah dengan korang selalu usik kami dulu, lagi la aku jatuh hati kat dia... Sampai tahap aku kena solat istikharah banyak kali... Sebab aku tak pasti samada perasaan aku tu disebabkan usikan korang atau sebab aku memang suka kat dia...

Kawan F :
Habis tu, punya lama tu, kau pendam je rasa tu?

Pengantin :
Ye la... Aku pun, tak pasti samada dia dah berpunya atau belum... Almaklum la, orangnya cantik, sopan-santun lagi tu... Takut nanti, tersilap langkah pula...

Kawan G :
Apa la kau ni... Apa la salahnya kau pergi jumpa dia, tanya je depan-depan...

Pengantin :
Haa... Yang tu, aku takut tu... Takut jadi perkara lain pula... Aku takut bila aku pergi berjumpa masa dia bersama dengan kawan-kawan dia, aku akan membuatkan dia malu... Aku takut bila aku pergi berjumpa dia ‘one-to-one’, aku takut syaitan pula jadi yang ketiga...

Kawan H :
Habis, apa la kau buat?

Pengantin :
Aku pendam je la... Bila dah banyak kali aku solat istikharah, bila aku pasti yang aku memang sukakan dia, aku selalu berdoa semoga aku dijodohkan dengan dia... Alhamdulillah, sekarang doa aku dimakbulkan...

Kawan-Kawan :
Alhamdulillah...

Pengantin :
Tu la... Aku memang bersyukur sangat-sangat sekarang ni... Sebab dulu aku ada satu keyakinan... Bila kita, seorang lelaki, berduaan dengan seseorang gadis secara dekat fizikalnya, syaitan akan menjadi yang ketiga dan menghasut kita ke arah maksiat, pengakhirannya mungkin tak seindah yang disangka... Tapi, kalau kita berduaan dengan seseorang gadis secara jauh fizikalnya, namun melalui perantaraan Allah SWT, Insya-Allah pengakhirannya indah dan mententeramkan... Aku yakin, bila kita letakkan Allah sebagai yang ketiga, sesungguhnya Allah akan dekat dengan kita dan Maha Kuasanya akan mendekatkan kita dengan pilihan hati kita...

Kawan I :
Jadi, macam mana la kau boleh dijodohkan dengan permata hati kau ni?

Pengantin :
Haa... Yang tu, rahsia... Satu je komen aku... Yakinlah bahawa Allah itu Maha Bijaksana dan Maha Berkuasa, yang mampu memberi rezeki kepada kita dengan cara yang mungkin tidak pernah terfikir oleh kita...

Kawan J :
Baiklah... Pendek kata dan seikhlasnya, kitorang memang cemburu dengan kau... Rezeki kau, kau akhirnya berkahwin dengan kawan kita, seorang wanita cantik yang baik lagi sopan-santun ni... Jadi, ada apa-apa nasihat tak kepada kitorang yang masih membujang ni? Kut-kut ada tips untuk kitorang memperisterikan wanita yang cantik, baik dan sopan-santun sama macam isteri kau ni?

Pengantin :
Tipnya, banyakkanlah berdoa dan solat hajat... Kalau semua nak tahu, tak terkira banyaknya aku berdoa dan bersolat hajat sebelum aku dijodohkan dengan permata hati aku ni... Banyaknya doa dan solat hajat itulah harga untuk aku memiliki hatinya... Ingat, kalau benar-benat berkenan, minta... Mintalah pada pemilik hatinya... Kalau suatu hari kita meminta pada ibu bapa empunya dirinya, mungkin kita akan memiliki dirinya pada keesokan hari... Tapi, jika meminta pada Allah SWT, pemilik hatinya, janganlah kita berputus asa sebab terlalu lama untuk kita memilikinya... Kerna bukannya Allah SWT tidak ingin kita memiliki hati insan idaman kita itu... Namun, Allah SWT inginkan kita bersabar sementara Allah menyediakan diri dan hati kita untuk menerima cinta dari-Nya... Setelah diri kita dipersiapkan, Insya-Allah cinta insan itu akan hadir...

Kawan-Kawan :
Insya-Allah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal