PUKUL BERAPA SUBUH?


Suatu hari yang mana anginnya bertiup sepoi-sepoi bahasa, seorang lelaki (Ujang) ke teratak sederhana yang didiami oleh sepasang suami isteri (Pak Cik & Makcik) bersama seorang anak dara mereka... Niat Ujang, untuk meminang anak dara Pak Cik dan Mak Cik itu...
Ujang :
Assalamualaikum Pak Cik, Mak Cik...

Pak Cik & Mak Cik :
Waalaikumussalamwarahmatullahiwabarakatuh...

Pak Cik :
Apa hajatnya Nak Ujang datang ke teratak kami ni?

Ujang :
Hajat saya, untuk meminang anak dara Pak Cik dan Mak Cik yang seorang tu... Adakah Pak Cik atau Mak Cik mempunyai sebarang syarat untuk saya penuhi?

Mak Cik :
Mak Cik tak ada apa-apa syarat... Cuma, Mak cik nak tanya satu soalan je… Kalau Nak Ujang dapat jawab soalan Mak Cik ni, Mak Cik akan pertimbangkan untuk Nak Ujang mengahwini anak dara Mak Cik…

Ujang :
Insya-Allah, Mak Cik...

Mak Cik :
Boleh Nak Ujang beritahu makcik, pukul berapa masuk waktu Subuh sepanjang bulan ni?

Ujang :
Minta maaf, Mak Cik... Saya tak pasti pukul berapa masuk waktu Subuh sepanjang bulan ni...

Mak Cik :
Erm... Izinkan Mak Cik dan Pak Cik berbincang di dapur sekejap...

Ujang :
Silakan, Mak Cik, Pak Cik...

Di dapur...
Mak Cik :
Abang cuba tengok... Dia tak tahu pukul berapa masuk waktu Subuh... Mesti selalu lambat bangun solat Subuh ni...

Pak Cik :
Jadi?

Mak Cik :
Jadi, kita tak dapat terima dia sebagai menantu kita... Kita nakkan seorang lelaki yang boleh jadi imam kepada anak dara kita... Kita nak seorang suami yang boleh selalu kejut anak dara kita untuk solat Subuh berjemaah... Bukannya anak dara kita yang kena selalu kejut dia untuk solat Subuh...
Abang kena tolak pinangan Ujang tu...

Pak Cik :
Saya ke kena tolak pinangan dia?
Erm... Kita nak tolak terus ke? Tak nak fikir dulu?

Mak Cik :
Tolak je terus... Memang jelas dia tak sesuai untuk anak dara kita...

Pak Cik :
Baiklah

Pak Cik & Mak Cik ke depan semula...
Pak Cik :
Minta maaf, Nak Ujang... Kami terpaksa menolak pinangan Nak Ujang...

Mak Cik :
Ya, mungkin Nak Ujang boleh cari seorang wanita yang sesuai untuk Nak Ujang... Bukan anak dara kami, mungkin anak dara lain...

Ujang :
Tak mengapa la kalau Pak Cik dan Mak Cik dah memutuskan begitu... Bukan rezeki saya agaknya untuk memperisterikan anak dara Pak Cik dan Mak Cik...
Saya minta diri dulu, Pak Cik, Mak Cik...

Mak Cik :
Baiklah...

Pak Cik :
Baiklah... Biar Pak Cik hantar Nak Ujang sampai ke halaman...

Sejurus turun dari tangga...
Pak Cik :
Nak Ujang, izinkan Pak Cik bertanya sedikit... Pak Cik harap Nak Ujang jujur menjawab pertanyaan Pak Cik ni...

Ujang :
Insya-Allah, Pak Cik...

Pak Cik :
Sejujurnya, pukul berapa Nak Ujang bangun bersolat Subuh setiap hari? Mengapa sampaikan waktu Subuh pun Nak Ujang tak tahu?

Ujang :
Minta maaf Pak Cik... Kalau pak cik tanya saya, pukul berapa masuk waktu Subuh, saya memang tak boleh jawab... Setiap pagi, saya bangun pukul 3 pagi untuk bertahajjud... Saya akan qiam sampai azan Subuh di surau... Sebab tu, saya tak pasti pukul berapa masuk waktu Subuh... Dah lama saya tak tengok takwim waktu solat... Saya hanya mengharapkan azan untuk mengetahui waktu solat...

Pak Cik :
Masya-Allah! Maafkan Pak Cik, Nak Ujang... Pak Cik nyaris-nyaris melepaskan seorang pemuda yang tersangat sesuai dijadikan suami buat anak dara Pak Cik, kerana salah sangka... Pak Cik menyangkakan Nak Ujang selalu terlambat bangun untuk bersolat Subuh... Ternyata Nak Ujang sangat sesuai untuk mengejutkan anak dara Pak Cik setiap hari dan menjadi imam solat Subuh dia...
Oleh kerana Pak Cik dah terlanjur menolak pinangan Nak Ujang tadi, sekarang Pak Cik ingin melamar Nak Ujang untuk menjadi suami kepada anak dara Pak Cik... Adakah Nak Ujang sudi?

Ujang :
Alhamdulillah... Insya-Allah, saya sudi...

(Ilham : IslamIsOurDeen Instagram)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal