MENANTU BUAT ABI & UMI

Suatu petang…

M :

H, apa cerita kau dengan A sekarang?

H :

Alhamdulillah, kami baik-baik je…

M :

Dengar khabar, korang gaduh… Betul ke?

H :

Eh, takde la… Kami bukan gaduh… Cuma selisih faham sikit… Salah aku juga…

Ganggu dia buat keja… Logik la dia marahkan aku… Insya-Allah, bila berkesempatan nanti, aku pujuk dia dan Insya-Allah, semua akan kembali normal…

M :

Bukan apa... Kalau aku, aku biarkan je... Kan jodoh tu di tangan Tuhan... Lagipun, bunga bukan sekuntum... Kalau dah takde jodoh, kita masih boleh pilih yang lain sebagai isteri...

H :

Aku faham jodoh tu di tangan Tuhan... Sebab aku FAHAM, aku berusaha... Aku tak nak hanya duduk menanti... Selain jodoh, MATI juga di tangan Tuhan... Tapi, tak bermakna kita harus diam menanti mati... Sekurang-kurangnya, kita perlu berusaha kan? Paling tidak, kita mampu mati bermaruah... Begitulah juga soal jodoh... Jika takdirnya putus selepas kita dipertemukan pilihan hati, kita masih bermaruah kerana kita berusaha mempertahankan cinta kita... Apa yang di tangan Allah itu mengingatkan kita untuk berusaha dan bertawakal... Bukannya supaya kita bertawakal semata-mata...

Soal bunga bukan sekuntum, aku juga faham... Kalau cinta aku ni putus, aku mungkin boleh menerima insan lain sebagai bakal isteri aku dan insan yang aku pilih tu mungkin akan menjadi ISTERI TERBAIK buat aku... TAPI, adakah dia adalah MENANTU TERBAIK buat Abi dan Umi aku? Satu perkara yang aku pertimbangkan dalam soal CINTA ni, dia bukan hanya bakal menjadi ISTERI TERBAIK yang Insya-Allah akan aku sayangi dan cintai sepanjang hidup ni... Bahkan dia akan menjadi MENANTU TERBAIK buat Abi dan Umi aku dan bakal membahagiakan keluarga aku... Oleh itu, aku dan dia akan sama-sama disayangi oleh keluarga kami...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal