SUNNAH ITU SUSAH ???


X :
Sunnah, sunnah, sunnah… Yang tu nak kena ikut sunnah, yang ni nak kena ikut sunnah… Susah la semua nak ikut sunnah…

H :
Maknanya, kau nak kata sunnah yang berasal dari Al-Quran tu kolot dan tak praktikal untuk kehidupan zaman sekarang?

X :
Aku tak bermaksud nak kata bahawa al-Quran tu kolot... Tapi, susahlah nak amalkan semua sunnah tu dalam kehidupan seharian...

H :
Sebenarnya, lebih kurang je tu maksudnya... Ni nak kongsi sikit... Sunnah tu kehidupan Rasulullah... Rasanya, kau pun tahu tu kan? Apa ertinya ‘kehidupan Rasulullah’ tu? Ertinya, Rasulullah amalkan semua tu dalam kehidupan seharian baginda... Ada mana-mana riwayat yang mengatakan Rasulullah pernah mengeluh dengan gaya hidup seharian baginda? Takde kan? Maksudnya, Rasulullah senang melakukan semua sunnah tu... Satu lagi, ada mana riwayat yang mengatakan Rasulullah rasa rimas dengan kehidupan seharian baginda... Aku rasa, Rasulullah sangat berbahagia dengan kehidupan seharian baginda... Kalau tak silap aku, ada satu riwayat yang menyatakan bahawa saat Rasulullah SAW wafat, hanya ada 3 helai uban pada rambut baginda... Maksudnya, Rasulullah sangat berbahagia dengan kehidupan baginda... Takde pun baginda rasa rimas atau mengadu susah mengamalkan kehidupan sunnah yang berasal daripada al-Quran tu...

X :
Tapi, kau kena ingat... Rasulullah terima wahyu pertama ketika baginda berumur 40 tahun... Maksudnya, baginda terima syariat Islam untuk diamalkan dalam kehidupan pada umur 40 tahun… Bukan sejak kecil… Pastu, amalkan syariat tu pula, tak lama… Sampai umur 63 tahun je, sebelum baginda wafat… Berapa tahun je baginda amalkan sunnah tu? 23 tahun je, kejap je tu...

H :
Oh, macam tu pula kata kau... Cuba kau fikirkan seperkara... Pada umur kau sekarang, 20-an, kau dah rasa susah nak ubah gaya hidup kau menjadi gaya hidup yang mengikut sunnah... Apatah lagi, pada umur 40 tahun... Aku bukan nak cakap pasal kecekalan Rasulullah dalam mengamalkan hidup mengikut sunnah... Memang tak dapat diragui kecekalan baginda... Tapi, pada sudut yang lain, nampak sangat betapa praktikal sunnah tu... Sehinggakan Rasulullah tidak merasa susah pun untuk mengamalkannya dalam kehidupan seharian...
Soal Rasullah mengamalkan sunnah tu dalam tempoh 23 tahun, itu bukan isu yang perlu dipertikaikan... Kau bayangkan, dalam tempoh 23 tahun tu, Rasulullah mengamalkan sunnah dan menyebarkannya supaya orang lain dapat mengamalkannya juga... Kau kena ingat, masyarakat pada masa tu masyarakat Jahiliyyah... Diorang bukan setakat tak amalkan Islam, bahkan tak percayakan Islam... Kita sekarang, sekurang-kurangnya ramai yang dah percayakan Islam... Tinggal nak ajak diorang amalkan syariat Islam je... Tapi, macam mana nak ajak orang, kalau kita pun rasa susah?
Maafkan aku, kalau aku menyinggung kau... Aku bukan bermaksud yang buruk pada kau... Kau baik... Cuma mungkin ada tabiat yang tak berapa elok, yang kau rasa susah nak tinggalkan... Sebab tu, kau rasa susah nak amalkan sunnah...

X :
Baiklah... Insya-Allah, aku cuba...

H :
Insya-Allah, kita sama-sama cuba amalkan sunnah... Aku doakan kau berjaya dalam beramal... Kau pun, doakan aku gak ye?

X :
Insya-Allah... Terima kasih, ‘bro’...

H :
Takde hal la... Aku pun bukan pandai sangat... Aku bukan ustaz... Aku cuma kongsi sikit-sikit je...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal