MAAF, SAYA INGIN JADI ANAK YANG TAAT

Assalamualaikum Intan,

Apa khabar? Harapnya awak sihat sejahtera di samping kawan-kawan... Saya juga berdoa semoga awak cemerlang dalam pelajaran...

Sebelum saya meneruskan warkah ini, izinkan saya memohon maaf sekiranya apa yang bakal saya sampaikan ini akan mengguris hati awak. Saya juga berharap persahabatan kita tidak akan putus semata-mata sekeping warkah ini...


Intan,

Umi saya ada menyampaikan berita bahawa awak telah datang ke rumah bersama kedua ibu bapa awak. Terima kasih kerana sudi bertandang ke rumah saya. Umi saya juga menyampaikan khabar bahawa awak dan kedua ibu bapa awak ada membawa hajat ingin melamar saya. Pada awalnya, saya agak terkejut mendengar perkhabaran ini. Tapi, perbualan lanjut saya bersama Umi saya akhirnya membuatkan saya kembali tenang.

Saya faham niat suci awak bertemu kedua Abi dan Umi saya untuk menyampaikan rasa hati awak. Namun, maafkan saya kerana saya harus nyatakan bahawa mungkin saya tidak layak menjadi sebahagian dari hidup awak...


Intan,

Maafkan saya kerana terpaksa menolak lamaran awak atas sebab peribadi... Sejujurnya, hati saya telah dimiliki seorang gadis, Aisyah Humaira. Intan, izinkan saya menjadi seorang lelaki yang setia... Saya yakin, Insya-Allah, Aisyah mampu membawa sinar bahagia dalam keluarga saya. Selepas saya balik dari berta’aruf ke rumah Aisyah, Abi saya ada bertanya ke mana saya pergi petang itu. Lalu, saya beritahu bahawa saya ke rumah seorang kawan perempuan. Riak mukanya, seolah-olah dia memahami hati saya... Selain itu, saat atuk dan nenek saya bahawa saya telah ke rumah seorang kawan wanita, mereka ada bertanya tentang gadis tersebut. Sungguhpun saya hanya memberitahu mereka bahawa namanya Aisyah, reaksi mereka menunjukkan mereka suka akan dia...Alhamdulillah... Respon yang baik dari ahli keluarga saya...

Maafkan saya terpaksa menceritakan semua ini kepada awak... Sungguhpun alasan peribadi saya ini tak mampu menjadi asbab kuat untuk saya menolak lamaran awak, Intan, saya ingin awak tahu bahawa ada asbab lain saya menolak lamaran awak...


Intan,

Selepas menyampaikan perkhabaran tentang tujuan awak dan ibu bapa awak datang ke rumah saya, Umi saya berkata, “Haikal, kalau boleh, Umi tak nak berbesan dengan ibu dan bapanya”. Saya kira, cukuplah saya sampaikan kata-kata ini. Tak perlulah awak tahu sebabnya kerana awak mungkin terguris dengan sebab Umi saya berkata demikian. Namun demikian, saya ingin awak tahu bahawa ini tidak bermakna Umi saya menghalang kita berkawan...


Oleh demikian Intan,

Maafkan saya terpaksa menolak lamaran awak. Izinkan saya menjadi anak yang taat kepada kedua Abi dan Umi saya. Memang benar jodoh itu di tangan Allah yang Maha Kuasa. Namun, kebahagiaan seorang anak adalah membahagiakan kedua ibu bapanya... Memang benar saya berhak memilih jodoh saya sendiri dan pilihan saya adalah muktamad. Namun, saya percayakan Abi dan Umi saya. Jadi, Umi saya punya sebab tersendiri yang kuat untuk menolak lamaran sesiapa pun untuk anaknya... Saya juga sedar, seorang anak lelaki tidak akan putus ikatan taatnya terhadap kedua ibu bapa sehingga akhir hayatnya, berbeza dengan anak perempuan yang beralih ketaatan nya kepada suami tatkala dia berkahwin. Jadi, saya harus sentiasa taat kepada Abi dan Umi saya...


Intan,

Saya sayangkan Abi, Umi dan semua ahli keluarga saya... Dan, kasih sayang ini membuatkan saya yakin akan mereka semua... Apa jua reaksi mereka mampu mengubah keputusan saya dalam menentukan hala tuju hidup saya...


Jadi, Intan,

Izinkan saya menjadi seorang anak yang taat dan menolak lamaran awak...

Sekian dari saya. Sampaikan salam saya kepada kedua ibu dan bapa awak... Semoga persahabatan kita kekal walaupun terusik oleh warkah ini...


Wassalam,

HAIKAL

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal