KERNA MEREKA GURU...


            Terlalu kerap dan banyak keluhan yang didengari, daripada para guru, mahupun bakal guru... Sakitnya hati mereka setelah kerjaya guru seakan dianaktirikan... Kerjaya mereka diperkotak-katikkan... Salah sebahagian mereka dperbesar-besarkan, malah dihebah-hebahkan... Baru-baru ini, ada beberapa orang kawan-kawan saya, para guru pelatih, berkongsi satu artikel tentang seorang insan yang mempertikaikan tindakan kerajaan membiayai pengajian guru-guru pelatih melanjutkan pengajian ijazah mereka ke luar negara...
           
Secara spesifiknya, insan tersebut mempertikaikan tindakan kerajaan membiayai pelajar-pelajar perguruan ke luar negara untuk mengikuti pengajian bahasa... Menurut insan itu, kerajaan seharusnya menggunakan wang tersebut untuk membiayai pelajar-pelajar kursus lain yang lebih kritikal, seperti perubatan dan kejuruteraan...
           
Sebagai rakyat Malaysia, sebuah negara yang harmoni, saya merasakan tindakan insan tersebut sangat tidak patut... Bukan saya ingin bertindak berat sebelah dengan mengatakan kursus perguruan sangat penting, dan kursus-kursus lain tidak penting... Menurut pendapat saya, kursus perguruan juga sama penting dan sama kritikal seperti kursus-kursus lain...

Menurut beberapa kawan-kawan saya yang mengikuti kursus perubatan, hakikatnya lambakan pelajar perubatan tersangat ramai sehingga menimbulkan kebimbangan... Menurut mereka, jumlah pelajar yang terlalu ramai menyebabkan julat doktor muda yang bakal bertugas jauh lebih ramai berbanding doktor-doktor senior... Sedangkan doktor-doktor muda yang baru berkhidmat seharusnya terus belajar banyak perkara daripada doktor-doktor senior... Apa yang bakal berlaku sekiranya doktor-doktor muda terlalu ramai sehingga tidak sempat belajar dengan doktor-doktor senior? Bukan niat saya untuk mempertikaikan kualiti doktor yang bakal berkhidmat, tetapi seakan perkongsian yang bakal berlaku di kalangan doktor muda dengan doktor senior akan menjadi tidak seimbang... Sedangkan seorang doktor muda perlu terus belajar dengan doktor senior...

Memang benar Malaysia kekurangan doktor buat masa sekarang... Akan tetapi, jumlah bakal doktor yang bakal dilahirkan oleh Malaysia perlu juga dikawal, agar masa depan perubatan di Malaysia lebih terjamin... Mungkin kawalan pada fasa penghantaran pelajar perubatan perlu diteliti dengan lebih terperinci...

Maafkan saya... Saya bukan sesiapa, yang pastinya tidak layak untuk menimbulkan pertikaian berkenaan tindakan kerajaan... Akan tetapi, pertikaian yang ditimbulkan terhadap pelajar-pelajar kursus perguruan membuatkan saya terdetik untuk menukilkan sesuatu sebagai tanda prihatin...

Guru-guru adalah golongan yang mencorakkan hidup anak-anak Malaysia, bakal peneraju negara... Begitu juga bakal guru... Mungkin jika dilihat pada lahiriahnya, guru boleh dikatakan kerjaya tidak profesional kerna rutin hidupnya lebih kurang sama setiap hari, berbanding kerjaya-kerjaya lain yang lebih mencabar... Orang ramai membandingkan kerjaya guru dengan doktor yang terpaksa berhadapan evolusi virus dan penyakit yang kian kronik... Tapi, hakikatnya kerjaya guru teramat mencabar, kerna saban hari mereka terpaksa berhadapan dengan anak-anak yang kian terdedah dengan berbagai anasir tidak baik... Selain itu, guru-guru juga perlu membangunkan minda anak-anak agar seiring dengan edaran zaman yang kian moden... Jadi, siapa kata kerjaya guru bukan kerjaya profesional dan mencabar?

Satu perkara lagi yang menarik perhatian saya... Boleh dikatakan setiap hari, kita bercakap tentang globalisasi... Perkembangan minda amat ditekankan... Beberapa negara diketengahkan sebagai contoh buat kita, juga generasi muda... Persoalannya, bagaimana kita ingin kongsikan perubahan tersebut dengan anak-anak sekarang? Bagaimana kita ingin menerangkan contoh-contoh kemajuan tersebut dengan anak-anak sekarang? Pastinya, ramai akan mengatakan sekolah sebagai medium penyampaian tersebut... Semestinya tanggungjawab itu digalas pada bahu guru-guru... Namun, bagaimana guru-guru ingin berkongsi contoh-contoh tersebut, jika guru-guru sendiri tidak pernah menyaksikan dan memahami contoh-contoh tersebut?

Kita bercakap tentang perkembangan minda generasi muda, namun kita menyekat tindakan untuk memajukan medium perkembangan tersebut... Kita menekankan kemajuan pemikiran warga negara-negara Eropah sebagai contoh untuk memajukan bangsa kita, tetapi kita mempertikaikan tindakan guru-guru dihantar ke negara-negara Eropah untuk mengambil contoh dari sana, untuk dibawa pulang ke Malaysia... Tidakkah perkara ini tersangat ironi?

Menurut sebahagian daripada kita, kerajaan membazirkan wang jika menghantar pelajar-pelajar perguruan ke luar negara untuk belajar bahasa... Menurut mereka, Malaysia juga mampu memperkembangkan bahasa bakal guru-guru tersebut... Ya, mereka benar, jika mereka hanya memikirkan tindakan kerajaan tersebut semata-mata supaya pelajar-pelajar perguruan dapat mendalami bahasa... Akan tetapi, pelajar-pelajar perguruan yang dihantar ke luar negara bukan sekadar diharapkan untuk mendalami bahasa... Pelajar-pelajar itu diharapkan dapat mengambil teladan dari negara-negara tersebut, untuk dibawa pulang sebagai perkongsian dalam kerjaya mereka...

Jika pelajar-pelajar jurusan perubatan perlu dihantar ke luar negara untuk mendalami sistem perubatan, mengapa tidak perlu pelajar-pelajar jurusan perguruan dihantar ke luar negara untuk mendalami sistem sistem pendidikan? Jika pelajar-pelajar jurusan kejuruteraan perlu dihantar ke luar negara untuk mendalami teknologi kejuruteraan, mengapa tidak perlu pelajar-pelajar perguruan dihantar ke luar negara untuk mendalami teknologi dan metodologi pendidikan? Jika pelajar-pelajar jurusan lain perlu dihantar ke luar negara demi pembangunan negara, mengapa pelajar-pelajar jurusan perguruan tidak perlu dihantar ke luar negara demi pembangunan modal insan yang bakal menerajui negara?

Jika jurusan-jurusan profesional lain dianggap jurusan kritikal, mengapa jurusan profesional perguruan tidak dianggap kritikal? Jika benar kita ingin penghantaran pelajar ke luar negara dihentikan, kita patut menyarankan penghantaran pelajar-pelajar setiap jurusan  dihentikan, bukan hanya perguruan... Jika kita ingin penghantaran pelajar ke luar negara dihentikan secara berkala, seharusnya penghantaran pelajar-pelajar jurusan pendidikan dihentikan akhir sekali... Pada pendapat saya, setiap pelajar perlukan pendidik... Jika kita inginkan pelajar maju, mengapa mesti kita hentikan kemajuan pendidik... Jika kita inginkan pelajar-pelajar mendapat pendidikan tempatan bertaraf antarabangsa, mengapa kita harus mempertikaikan tindakan agar para pendidik bertaraf antarabangsa?

Jika dikira daripada perspektif tanggungjawab yang bakal digalas oleh mereka, bakal guru patut dihantar ke setiap negara di dunia ini... Supaya mereka dapat mengambil pedoman dari setiap negara tersebut, demi membangunkan generasi muda yang bakal diajar oleh mereka... Dengan itu, barulah kita dapat bercakap tentang contoh dari negara-negara luar ke arah transformasi kemajuan negara kita, terutama terhadap kemajuan pemikiran rakyat...

Tiada amarah mahupun dendam dalam saya menulis nukilan ini... Sekadar pendapat seorang insan yang kerdil, yang masih cuba memahami fenomena-fenomena di Malaysia... Masih diri ini cuba memahami apa yang sedang berkeliaran di sekitar masyarakat, dalam setiap insan di Malaysia... Diri ini sekadar berkongsi pendapat, tidak berniat untuk menjatuhkan mana-mana pihak... Tidak juga diri ini bersikap berat sebelah, atas apa jua unsur atau elemen diri ini... Sekadar diri ini cuba membela nasib guru-guru dan bakal guru yang seakan semakin anaktirikan oleh segelintir pihak...

Jika kita berbicara tentang ADIL, ADILkanlah diri kita seADIL-ADILnya...
Jika kita berbicara tentang JIMAT, JIMATkanlah diri kita seJIMAT-JIMATnya...
Jika kita berbicara tentang KRITIKAL, KRITIKALkanlah diri kita seKRITIKAL-KRITIKALnya...
Jika kita berbicara tentang perTIMBANGan, TIMBANGkanlah diri kita seTIMBANG-TIMBANGnya...

Wujudnya doktor, demi kemajuan perubatan...
Wujudnya arkitek dan jurutera, demi kemajuan perindustrian...
Wujudnya saintis, demi kemajuan kajian...
Wujudnya guru, demi kemajuan pendidikan bangsa...       
Setiap yang wujud, ada tujuannya...

Apa pun yang ditampilkan oleh seseorang insan hari ini,
Adalah kerna didikan ibu bapanya,
Atau mungkin ajaran gurunya...
Jika ibu bapanya begitu cemerlang,
Boleh jadi juga hasil ajaran guru mereka dahulu...
Fikirkanlah tentang siapa kita kini, dan bagaimana kita boleh berada di sini...
Fikirkan hasil keringat siapa kita berjaya...
Siapapun dia, dia telah berjaya mendidik kita...
Kerna dia digelar pendidik...
Maka, layaklah dia digelar guru...
Sungguhpun kita bergelar doktor, profesor, atau apa jua,
Itu kerna kita punya dia sebagai guru...

Seorang guru layak menerima Ijazah Kedoktoran,
Sungguhpun dia tidak menyambung pengajian Ijazahnya,
Sungguhpun dia masih di sekolah biasa,
Kerna seorang guru sentiasa belajar dan mengkaji tentang pelajar-pelajarnya...
Saban hari, setiap masa dia terkenang, dia berfikir...
MASIHKAH ADA YANG SANGGUP MEMPERSOALKAN KERJAYA GURU SEBAGAI TIDAK PROFESIONAL DAN TIDAK KRITIKAL???
Jika hari ini seorang insan berfikiran kritikal, ia adalah kerna seorang guru yang dianggap biasa...

Nota:
SELAMAT HARI GURU... Buat guru-guru seluruh dunia... Mungkin agak awal kerna belum 16 Mei, namun dirimu guru tetap ku hormati...
Buat guru-guru saya, mungkin cikgu tidak kenal siapa sebenarnya Ahmad Zakry Haikal ini... Namun, ketahuilah bahawa saya amat sayangkan cikgu dan hormati cikgu kerna berjaya mendidik saya yang biasa-biasa je ni... Saban waktu wajah cikgu muncul di ingatan, setiap waktu, selepas solat, saya doakan cikgu... Saya harap, apa jua yang saya lakukan, mampu membuatkan cikgu bangga...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal