BUKAN SEKADAR MADU…


M, seorang lelaki yang telah lama memendam rasa cinta terhadap N, seorang gadis ayu, meluahkan isi hatinya...
“N, ada sesuatu ingin saya katakan kepada awak... Demi Allah SWT, saya cintakan awak... Sudikah awak membalas cinta saya? Sudikah awak sekiranya saya masuk meminang?”

N tunduk, dan berkata...
“Insya-Allah, saya akan cuba membalas cinta awak tu, M... Tapi, sebelum awak teruskan niat awak meminang saya dan kita melangkah ke alam perkahwinan, saya ingin awak tahu satu perkara...”

Dengan dahi sedikit berkerut, M bertanya...
“Apa yang perlu saya tahu?”

N menarik nafas panjang dan berkata...
“Awak perlu tahu bahawa saya telah kehilangan dara saya...”

“Erm… Apa maksud awak?”, sedikit terkejut M memohon penjelasan.

“Dengan erti kata lain, saya ibarat bunga yang telah dihisap madunya... Suatu masa dulu, saya pernah dirogol...”, N menjelaskan dengan esakan dan persaan hiba.

“Tidak mengapa... Insya-Allah, saya masih menerima awak seadanya... Insya-Allah, saya masih ingin teruskan perkahwinan kita dan saya akan terima awak sebagai isteri saya...”

“Maafkan saya... Tapi, boleh saya tahu kenapa?”

“KERNA BUKAN HANYA MADU YANG SAYA INGINKAN... Pengalaman kelam pada masa lalu awak, ia adalah sejarah silam awak... Apa yang saya pentingkan adalah siapa awak sekarang dan hala tuju sejarah yang bakal saya jalani bersama awak... Dan saya percaya awak adalah insan terbaik untuk membantu menyempurnakan separuh iman saya, dalam Baitul-Muslim yang bakal kita bina ini...”

NOTA:
Kepada bakal suami dan jejaka-jejaka yang mencintai wanita sekalian, apa yang sebenarnya mendesak kita untuk berkahwin? Ya, benar sekiranya kita cuba mengelakkan zina... Akan tetapi, apakah hanya sekadar kerana MADU? Apakah hanya MADU itu yang kita harapkan dari bakal isteri kita? Lantas, bagaimana dengan separuh iman kita yang ingin kita sempurnakan? Persoalannya, apakah kita sudah benar-benar bersedia untuk menjadi seorang suami kepada seorang insan bernama wanita itu? Apakah kita sudah tahu ke mana ingin kita kemudikan bahtera rumahtangga kita, Baitul Muslim kita?

Siapa dia dan apa yang dia alami pada masa silam tidak penting kerana sejarah itu untuk dikenang dan diambil pedoman, bukan untuk diratapi dan dijadikan bahan caci maki, apa lagi umpatan atau untuk dibangkitkan... Apa yang penting adalah siapa dia sekarang... Sekalipun dia begitu nakal di masa lalunya, sehingga tergadai maruahnya, bukalah hati dan pohonlah pada Allahu Rabbi untuk insan itu sekiranya dia telah benar-benar menyesali kesilapannya dan dia telah benar-benar berubah kini... Izinkan saya bertanya... Apakah kita sebagai lelaki sanggup menerima seorang wanita yang kini adalah pelacur, hanya kerana dulunya dia seorang ustazah? Pastinya tidak, bukan? Jika ditanya mengapa, pastinya kita menjawab “tiada makna walaupun dulunya dia seorang ustazah, jika kininya dia seorang pelacur”... Nah, mengapa dalam situasi sedemikian kita waras untuk tidak mempedulikan zaman silam wanita itu dan hanya mengambil kira siapa dia di masa kini? Mengapa tidak dalam situasi bertentangan? Mengapa kita harus mengungkit zaman silam seorang gadis yang kehilangan maruah sekiranya kini dia begitu menjaga maruah dan batasan-batasan dia sebagai seorang wanita?

Itu analogi di mana seorang wanita pernah menjual maruahnya, dengan sengaja... Bagaimana pula dengan seorang wanita yang dirogol? Apakah kita harus menghukum wanita itu kerna sesuatu yang dia sendiri tidak relakan, kerna sesuatu yang tidak berdaya untuk melawan? Mengapa tidak kita salahkan masyarakat sekeliling yang tidak tampil membantu membela nasib wanita itu? Kenapa? Kerana takut disisihkan oleh masyarakat, kerna kelompok masyarakat itu besar? Jadi, layakkah kita untuk menyisihkan wanita yang tidak bernasib baik itu? Jika kita mampu, mengapa tidak kita membantu? Jika kita tak mampu, mengapa tidak kita diamkan saja dan berdoa semoga ada insan yang mulia tampil membantu, membela nasib wanita itu?

Saya akui, mungkin ia tak begitu senang seperti yang dikatakan atau dinukilkan... Tapi, jika kita teliti, jika kita amati, Insya-Allah, kita mampu ikhlaskan ia... Kerna matlamat kita bukan hanya MADU itu, tetapi kerna mendambakan rahmat, berkat dan keredhaan Allah Maha Satu...

JANGAN SEKADAR MENILAI MADU SEORANG WANITA DALAM MEMILIH ISTERI... TETAPI, NILAILAH JUGA KEHARUMANNYA YANG MEWANGIKAN SYURGA BAGI SUAMI...

MADU SEKUNTUM BUNGA TIDAK PASTI MANISNYA BAGI SANG LEBAH... NAMUN, WANGINYA SEKUNTUM BUNGA ITU MAMPU SEMERBAK SETAMAN...

DARA WANITA ITU RAPAT KASIH SUAMI... BAGI SANG ISTERI, RAPATKANLAH KASIH SUAMIMU DENGAN DARAMU... BAGI SANG SUAMI, SENTIASALAH MERASA DARA ISTERIMU DENGAN RAPAT KASIHMU...

notakaki: Maaf sekiranya isu yang saya utarakan agak sensitif bagi sesetengah pihak... Maafkan juga bahasa saya... Saya tidak begitu pandai berbahasa, kerna saya hanya insan biasa, sekadarnya ada... Insya-Allah, sepanjang hidup saya belajar, akan saya perbaiki...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal