WARKAHKU BUATMU, ANAK…

Bismillahirrahmanirrahim…
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh…

Menemui saudara/saudari yang saya hormati,
            Hidup ini sementara… Kita tidak tahu bila kita akan mati, meninggalkan semuanya, termasuk sanak saudara dan juga ibu bapa yang kita sayangi… Tiada siapa dapat menjamin bahawa ibu bapanya akan meninggal terlebih dahulu sebelum dirinya… Begitu juga saya… Terfikir saya mungkin meninggal sebelum ibu bapa saya, maka saya rasa terpanggil untuk berkongsi hasrat dengan saudara/saudari… Oleh itu, warkah ini adalah sebuah warkah nukilan seorang anak khas buat anak-anak yang membaca...

Saudara/Saudari,
            Insya-Allah, semua ustaz dan ustazah, juga sesiapa sahaja pasti bersetuju bahawa anak-anak perlu mencari apa jua amalan yang mampu menyampaikan pahala kepada arwah ibu bapa mereka... Acap kali juga saya mendengar ceramah atau kata-kata ustaz dan ustazah yang berkata demikian... Dan saya memang setuju sangat-sangat...

            Saya terfikir, bagaimana pula keadaannya bagi anak-anak yang kedua ibu bapanya masih hidup, seperti saya??? Jika difikirkan sejenak, mudah je... Berbaktilah kepada ibu bapa, sementara mereka masih hidup... Jawapan ‘standard’ kan...

            Tapi, saya terfikir, samada anak-anak boleh buat satu atau beberapa amalan untuk dikirimkan kepada ibu bapa mereka, walaupun ibu bapa masih hidup??? Fikir punya fikir, saya berpendapat, “Mengapa tidak???”, “Why not???”. Kan???

            Kenapa mesti kita nak tunggu ibu bapa pergi meninggalkan kita, meninggal dunia, baru kita nak kirimkan pahala kepada mereka??? Macam mana kalau kita yang meninggal dunia terlebih dahulu sebelum ibu bapa kita???

Saudara/Saudari anak soleh/solehah,
            Oleh itu, ayuh kita cari satu, dua dan banyak-banyak amalan untuk kita sedekahkan pahalanya buat ibu bapa kita, tidak kira mereka masih ada, atau sudah tiada... Kan kita sayangkan mereka, seumur hayat kita... Jika ada daya upaya dan peluang, buatlah amalan sebanyak mungkin dan niatkan pahalanya buat mereka... Jika ada keterbatasan, memadai satu atau dua, asalkan istiqamah...

            Jika kita ada rezeki dan berpeluang bersedekah, titipkan pahala sedekah itu kepada ibu bapa kita... Semoga pahala sedekah itu mampu menjadi syafaat buat mereka tika hidup, juga setelah meninggal... Semoga pahala itu menjadi syafaat kita dan mereka bersama, tidak hanya syafaat buat kita semata...

            Jika datuk atau nenek kita masih hidup, kita boleh wakilkan ibu bapa kita untuk berbakti pada orang tua mereka... Insya-Allah, berkat bakti kita pada datuk dan nenek, datuk dan nenek menganggap anak-anak mereka adalah anak yang soleh dan solehah... Insya-Allah, hasil bakti kita pada datuk dan nenek, datuk dan nenek mendoakan ibu bapa kita... Insya-Allah, bagi datuk dan nenek, ibu bapa kita soleh dan solehah kerana mendidik kita menjadi insan berbakti...
           
            Ini hanya dua contoh yang dapat saya fikirkan... Saudara/Saudari insan yang lebih bestari berbanding saya... Jadi, Insya-Allah saudara/saudari dapat fikirkan lebih banyak lagi amalan yang lebih beerti...

Saudari/Saudari insan budiman,
            Carilah amalan yang mampu menyebabkan ibu bapa kita terus-menerus mendapat pahala... Buat ibu bapa bahagia, bukan hanya lahiriah, tetapi juga jasmaniah... Semoga ibu bapa kita berasa tenang dan bahagia bukan kerana anak-anak mereka berkongsi secara material, tetapi juga menyebabkan mereka diberkati...

            Walaupun ibu bapa kita tidak akan menyedari bakti kita secara rohani ini, Insya-Allah mereka akan sedar jua nanti... Setidaknya, Akhirat kelak Allah sendiri menjadi saksi bahawa kita telah berbakti pada ibu bapa...

            Kita mungkin tidak mampu membahagiakan mereka dengan harta benda dan material di dalam hidup ini... Tetapi, Insya-Allah berkat amalan yang kita titipkan pahalanya buat ibu ayah, hati mereka tenang, hidup mereka diberkati, dan mereka bahagia di akhirat kelak... Insya-Allah...

Saudara/Saudari,
            Jangan pernah bimbang pahala amalan tidak cukup buat kita... Bukan ke Allah dah janji, amalan yang dilakukan dengan niat pahalanya disedekahkan, Insya-Allah si pelaku dan si penerima akan menerima jumlah pahala yang sama... Tidak akan terbahagi pahala itu... Masing-masing mendapat 100% pahala setiap seorang, Insya-Allah... Makna kata, amalan yang kita buat, pahalanya kita dapat penuh dan ibu bapa kita juga dapat penuh... Insya-Allah...

Akhir kata,
            Jika ibu bapa kita sudah tiada di dunia, semoga mereka tenteram di sisi Allah Yang Esa... Jika ibu bapa kita masih bernyawa, semoga hidup mereka bahagia dan sentiasa diberkati Allah SWT...

            Saya masih bertatih dalam beramal... Saya masih bertatih untuk menjadi anak yang baik... Saya masih mengharap moga saya mampu jadi anak yang soleh... Oleh itu, jika apa yang saya nukilkan ini salah, atau mungkin menyimpang, walau sedikit, mohon dibetulkan... Moga ada yang sudi menegur jika saya terkhilaf... Saya cuma ingin membuat amalan-amalan sebagai bakti dan token saya sayangkan ibu bapa saya... Insya-Allah, tiada niat untuk menunjuk pandai, memandai-mandai, apatah lagi menyesatkan...

JIKA WARKAH INI BAIK,
SUDILAH SAUDARA/SAUDARI TITIPKAN DOA SEMOGA IBU BAPA SAYA SEJAHTERA DAN SENTIASA DIBERKATI...
JIKA WARKAH INI TIDAK BAIK,
MOHON JANGAN DISABITKAN IBU BAPA SAYA, KERNA KHILAF SAYA SEMATA...
SAYA MASIH MENGHARAPKAN SAUDARA/SAUDARI SUDI MENDOAKAN KESEJAHTERAAN DAN KEBERKATAN IBU BAPA SAYA...

Saya yang ingin berkongsi,

AHMAD ZAKRY HAIKAL

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal