AIB RUMAHTANGGA

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

” Sesungguhnya sejahat-jahat manusia di sisi Allah di hari kiamat kelak ialah seorang lelaki yang melepaskan hajatnya kepada isterinya dan isterinya melepaskan hajat padanya kemudian ia menceritakan rahsia itu.”

Ustaz begitu lantang mengutarakan sabda Nabi SAW tersebut… Tidak semena-mena diri ini terfikir, sudah bersediakah diri ini ke arah alam rumahtangga? Bagaimana halnya sikap diri ini sebagai persediaan sebelum masanya melangkah ke alam perkahwinan? Sejauh mana diri ini mempraktikkan tanggungjawab tersebut bersama kawan-kawan terutama teman-teman serumah, sebelum diri ini berkongsi hidup dengan insan tersayang? Setelus mana diri ini menyimpan rahsia-rahsia pabila setiap permasalahan bersama teman serumah sering terluah di Facebook?

Begitu kuat pengaruh Facebook sehingga setiap permasalahan dan rungutan sering diceritakan di dalamnya... Mengapa tidak diri ini bersua terus dengan teman-teman serumah dan menyelesaikan permasalahan yang dihadapi secara baik? Mengapa mesti dirungutkan pada Facebook, menyebarkan keluhan sehingga seluruh isi dunia tahu akan ia?

Mana sikap diplomasi diri ini jika diri ini malas untuk menegur kawan-kawan yang berbuat salah dan diri ini lebih rela meluahkan dan memperkatakan kesalahannya di Facebook? Dan sikap tanpa diplomasi yag baik inikah yang ingin diri ini didik untuk dibawa ke alam perkahwinan nanti?

Diri ini kerap memikirkan dan memperkatakan tentang perkahwinan... Namun, sejauh mana persediaan diri ini ke arah itu? Setahap mana telah diri ini didik dan disiplinkan diri sendiri supaya dapat menjadi amalan dalam alam rumah tangga nanti? Bila lagi diri ini ingin mendisiplinkan diri demi saling melengkapi pasangan hidup kelak? Tidakkah terlambat jika ditangguhkan?

Semoga diri ini diberi kekuatan untuk berubah ke arah menjadi insan yang lebih baik sebagai persediaan saling melengkapi pasangan hidup kelak dan sebagai bekalan sepanjang hidup... Insya-Allah... Alhamdulillah di atas ingatan yang diberi oleh Allah SWT melalui ilham kurniaan-Nya...

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Barang siapa menutup aib seseorang Islam, maka Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan di akhirat.

(Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal