CUKUP DENGAN SOLAT?


X :
Assalamualaikum Saudara H…

H :
Waalaikumussalamwarahmatullahiwabarakatuh… Ya, apa boleh saya bantu saudara? Atau mungkin ada sesuatu yang ingin dikongsikan dengan saya?

X :
Macam ni… Pertamanya, saya ingin jelaskan bahawa apa yang saya bakal perkatakan ni, bukan berniat kufur atau mempersoalkan syariat Islam… Cuma saya penasaran… Mungkin saudara boleh usulkan penjelasan…

H :
Baiklah… Insya-Allah… Sama-sama kita bincangkan…

X :
Saya hairan… Solat adalah tiang agama… Di akhirat kelak, kalau kita berjaya dalam bab solat, kita tidak akan dihisab tentang ibadat-ibadat lain kan?

H :
Ya, Insya-Allah kalau kita lulus bila hisab tentang solat, kita tidak akan ditanya tentang amalan lain... Kerna solat menunjukkan kesempurnaan ibadah kita...

X :
Tapi, kenapa kita masih perlu buat ibadah-ibadah lain... Kenapa tak cukup dengan solat je? Kenapa kita masih perlu mengucap, sedangkan dalam solat dah mengucap... Kenapa kita masih perlu puasa, tunaikan haji, bayar zakat? Kan kita dah solat?

H :
Masya-Allah, bagus soalan saudara tu... Saya tak pernah terfikir tentang tu... Tapi, izinkan saya menjawab sekadarnya, dengan ilmu saya yang tak seberapa ni...

X :
Silakan...

H :
Ya, dalam solat ada ucapan syahadah... Tapi, kita masih perlu sentiasa memperbaharui syahadah kita... Sebab kita tak pasti sempurna ke syahadah kita dalam solat tu... Boleh jadi ucapan syahadah kita dalam solat tu tidak sempurna... Atau, kesan syahadah tu pada hati kita tidak berapa berkesan... Jadi, kita kena selalu perbaharui syahadah kita...

Dalam solat tu sendiri, dah ada aplikasi puasa... Bukan sekadar menahan makan dan minum, bahkan turut mengekang nafsu... Tapi, kenapa kita masih perlu puasa di bulan Ramadhan? Bahkan, ada yang puasa sunat... Kenapa? Sebab kita tak tahu puasa kita dalam solat tu sempurna atau tak... Mungkin kita tak makan dan minum dalam solat, sebab itu akan membatalkan solat... Tapi, terkekang ke nafsu kita masa kita bersolat? Berapa ramai yang masa solat, ingat makanan? Berapa ramai yang ingat awek masa bersolat? Jadi, kita kena puasa jugak, sebagai latihan intensif mengekang nafsu... Juga supaya Allah redha dengan kesan puasa kita, walaupun kita sebenarnya dah puasa dalam solat...

Dalam solat, dah ada nilai haji... Kita melakukan pergerakan-pergerakan kerana Allah... Tapi, kenapa kita masih perlu menunaikan haji jika mampu? Sama jugak, sebab kita tak yakin dengan nilai haji dalam solat kita... Alhamdulillah, kita mampu untuk mengerjakan pergerakan-pergerakan dalam solat... Jadi, bila kita mampu untuk mengerjakan ibadat haji, maknanya itu rezeki kita untuk menggerakkan anggota kita menunaikan lebih pergerakan-pergerakan haji di Tanah Suci...

Dalam solat juga ada nilai zakat... Kita infakkan, kita sedekahkan apa yang kita ada, demi Allah SWT... Kita infakkan masa kita, tenaga kita dalam solat... Kita mungkin juga infakkan wang kita, untuk kesempurnaan solat... Namun begitu, kita masih perlu menunaikan zakat... Ini kerana dikhuatiri infak kita masih tidak cukup dalam solat... Jadi, kita infakkan apa yang kita ada melalui zakat...

Pendek kata, saudara... Semua Rukun Islam tu dah dirangkumkan dalam solat... Sebab itu, solat menentukan kesempurnaan ibadat... Namun begitu, kerana kita tidak yakin adakah rukun-rukun Islam itu terlunas melalui solat kita, jadi kita wajib tunaikan juga rukun-rukun Islam itu...

X :
Ooo... Jadi, maksudnya kita tetap wajib menunaikan Rukun Islam yang lain, kerna kita nak yakinkan bahawa rukun-rukun itu sempurna... Sebab kita takut rukun-rukun itu tidak sempurna hanya dengan solat?

H :
Lebih kurang begitu la... Tapi, saudara jangan salah faham... Ini bukan soal was-was dalam solat... Bukan juga untuk memperkecilkan solat... Pendek kata, macam ni... Kita ambil contoh Rasulullah SAW dan para Sahabat...

Para Sahabat, yang ramainya telah dijanjikan syurga, masih berusaha menunaikan ibadah-ibadah wajib seperti dalam Rukun Islam dan juga ibadah-ibadah sunat... Bukan sebab mereka was-was, tapi kerana mereka benar-benar inginkan keredhaan Allah SWT... Mereka tak nak cukup-cukup makan je dalam beribadah...

Rasulullah SAW sendiri, seorang yang maksum, disahkan suci bersih, dan dijanjikan darjat tertinggi oleh Allah SWT, masih beribadah siang malam... Sampai menangis-nangis, bengkak-bengkak, beribadah wajib dan sunat... Bila ditanya kenapa, apa jawab baginda? Baginda kata, “Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur?”...

Saudara, ini semua contoh teladan oleh Rasulullah SAW dan para Sahabat yang darjatnya disahkan tinggi oleh Allah SWT... Mana kita? Apa janji Allah kepada kita? Adakah kita lebih tinggi darjat berbanding mereka di akhirat, sampaikan kita nak berpuas hati dengan solat je? Sampaikan kita nak merasakan cukup dengan solat kita, sempurna Rukun Islam kita?

Minta maaf, saudara... Saya bukan berniat untuk mengenakan saudara... Cuma, saya sekadar menulis sebagai terjemahan kepada apa yang terlintas di fikiran saya...

X :
Tak mengapa... Saya faham...

H :
Rasanya, itu je yang saya nak kongsikan... Terima kasih, saudara... Terima kasih sebab sedarkan saya tentang persoalan ni...

X :
Sama-sama... Terima kasih sebab sudi berkongsi ... Assalamualaikum...

H :
Sama-sama... Alhamdulillah, ilham kurniaan Allah SWT... Waalaikumussalamwarahmatullahiwabarakatuh...

Tiada ulasan:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal