SEORANG LELAKI YANG DIJAUHI GADIS...

(Abang dan Adik baru lepas bersenam, duduk berehat, sebelum Adik bertanya)
Adik :
Abang, kenapa ramai lelaki yang dijauhi gadis?

Abang :
(menjeling, sebelum menjawab) Ada dua sebab kenapa seseorang lelaki dijauhi gadis...
Pertama, sebab lelaki tu terlalu baik... Selalu senyum bermanis muka... Selalu layan orang dengan baik... Sebab apa lelaki seperti ni ramai yang dijauhi gadis? Sebab ramai gadis akan menganggap lelaki ini sudah berpunya... Sebab tu, dia pandai layan orang dengan baik... Gadis-gadis akan ingat dia selalu layan kesayangan dia dengan baik, jadi dia terbawa-bawa sikap layanan baik tu terhadap orang lain... Sebab tu, ramai gadis akan menjauhi lelaki yang baik tu... Takut dituduh menggoda kesayangan orang... Tu, perspektif gadis-gadis yang nakal-nakal...
Bagi gadis-gadis yang solehah, akan mengelak sebab nak jaga hati... Almaklum la, lelaki yang baik ni senang menarik hati orang lain... Jadi, gadis-gadis yang solehah ni tak nak tertaut hati dengan lelaki yang baik, dan tak keruan sebab terbayang-bayangkan lelaki tu...

Adik :
Faham, faham...
Ooo... Lelaki yang terlalu baik ni, akan dijauhi gadis... Walaupun dia tak hensem???

Abang :
Kalau nak sentuh bab hensem tak hensem, kita ambil contoh seorang lelaki yang suka tersenyum... Gadis yang melihat lelaki ni, mesti rasa kekok untuk dekat dengannya... Sebab lelaki ni nampak bahagia... Orang yang bahagia, tentunya hensem... Dan orang yang baik itu, sentiasa bahagia... Makna kata, orang yang baik itu hensem...
Lagi satu, selalunya lelaki yang layan orang dengan baik ni hensem-hensem... Kan?

Adik :
Hensem, hensem...
Baiklah, sebab kedua seseorang lelaki tu dijauhi gadis?

Abang :
Sebab kedua, sebab lelaki tu terlalu jahat... Contohnya, seorang lelaki ni terkenal sebagai seorang yang panas baran... Jadi, usahkan wanita, lelaki pun ramai yang akan menjauhi lelaki panas baran ni... Takut kena pukul atau kena maki...

Adik :
Ooo... Faham, faham...
Contohnya, kita sebagai lelaki dijauhi wanita... Macam mana kita nak tahu kenapa kita dijauhi? Macam mana kita nak tahu, samada kita dijauhi sebab wanita tu takutkan kejahatan yang ada pada kita atau sebab kebaikan yang ada pada kita?

Abang :
Aik, pelik je bunyinya tu... Takpe, Abang ubah sikit soalan tu... Macam mana kita nak tahu kita dijauhi oleh orang lain, tak kira wanita atau lelaki, sebab kejahatan kita atau kebaikan kita?
Kalau kita baik, orang akan tetap kawan dengan kita... Cuma bagi yang berlainan jantina, mereka akan nampak kekok masa cakap dengan kita... Macam tak selesa...
Kalau kita jahat, orang akan takkan kawan lama dengan kita... Atau orang akan mengelak terus daripada berkawan dengan kita... Haa... Kalau ada yang nampak macam tak nak kawan dengan kita, cepat-cepat la muhasabah diri...

Adik :
Kalau lelaki tu dijauhi sebab fitnah??? Padahal, lelaki tu tak tahu pun... Tak adil la kan???

Abang :
Adik, fitnah tu bersifat sementara... Lama-lama hilang la fitnah tu... Lagi satu, kalau pun fitnah tu berpanjangan, ia hanya menyakitkan kita di dunia... Kalau kita tak tahu yang kita difitnah, maknanya kita redha... Tak payah la kita nak bersangka buruk, nak salahkan sesiapa yang mungkin dah fitnah kita... Kita bersangka baik je... Mungkin ada salah kita yang orang lain takutkan...
Takpun, kita pujuk je hati kita, “Mungkin sebab aku hensem sangat kut... Sebab tu ramai wanita yang tak berani dekat dengan aku...”. Tak gitu, Adik???(sengih)

Adik :
Betul, betul, betul...(turut tersengih)

Abang :
Adik jangan salah sangka pulak... Abang bukan kata kita harus jadi poyo... Maksud Abang, sentiasa positifkan diri kita... Bila kita positif, kita akan mampu buat orang lain positif... Jadi, adik Abang positif tak?

Adik :
Positif!!!

Abang :

Kalau positif, jom lumba lari!!!

Tiada ulasan:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal