AIB BALQIS

Assalamualaikum Aisyah,

Apa khabar awak di sana? Harap-harapnya, awak sihat sahaja dan segala proses pembelajaran awak berjalan lancar. Kesibukan yang saya alami kebelakangan ini membuatkan saya semakin rindu pada awak. Namun, saya sentiasa ingat pesanan awak bahawa rindukan keluarga itu lebih utama dan rindukan Allah paling penting. Alhamdulillah...

Aisyah,

Saya harus akui bahawa iman saya agak goyah kebelakangan ini. Saban hari, saya melihat semakin banyak pelajar-pelajar di sini yang menayangkan aurat. Mungkin kerana kesan pemanasan global, mungkin juga kerana cuaca dan suhu sekitar yang semakin panas. Bukan hanya pelajar-pelajar dari negara lain, bahkan teman-teman seperjuangan juga semakin seksi pemakaiannya... Kelabu mata saya dibuatnya... Tapi, itulah fenomena yang harus saya hadapi selagi hidup di dunia ini...

Aisyah,

Fenomena mendedahkan aurat ini membuatkan saya teringat akan peristiwa Balqis dan Nabi Sulaiman AS. Saat Balqis melangkah ke istana Nabi Sulaiman AS, dia telah menyingkap labuhan kainnya kerna menyangka lantai kaca itu adalah air. Ternampak betis Balqis telah menjadi asbab Nabi Sulaiman AS mengahwini Balqis. Ini kerana Nabi Sulaiman ingin menyelamatkan Balqis dari keaiban. Sehingga hari ini, cinta Nabi Sulaiman dan Balqis telah menjadi salah satu bukti cinta suci yang agung... Alhamdulillah...

Namun Aisyah,

Kenapa kebanyakan wanita hari ini tidak seperti Balqis? Kenapa mereka begitu bangga mendedahkan aurat namun tidak kisah walaupun tidak berkahwin? Apa perasaan Balqis yang telah terdedah auratnya sekiranya Nabi Sulaiman tidak mengahwininya?

Teringat kata-kata seorang kawan saya, “Jika diambil kisah Balqis dan Nabi Sulaiman AS sebagai dalil, entah berapa ramai lelaki yang harus dikahwini oleh seseorang wanita hari ini...”. Ada benarnya kata-katanya... Sekiranya Nabi Sulaiman mengahwini Balqis kerana telah ternampak aibnya, bagaimana dengan seorang wanita hari ini yang telah mendedahkan aibnya kepada begitu ramai lelaki?

Aisyah,

Apakah mungkin wanita hari ini tidak menganggap apa yang telah mereka dedahkan sebagai aib mereka? Apakah mereka memikirkan bahawa aurat yang mereka dedahkan adalah aib mereka? Jika demikian, di manakah letaknya aib wanita itu?

Aisyah,

Sebelum saya akhiri warkah ini, saya ingin mohon maaf jika warkah kali ini menyebabkan awak tersentak. Saya hanya ingin meluahkan apa yang meresahkan hati ini...

Akhir kata,

Aisyah, saya menyayangi awak kerana Allah SWT... Tidak ada kena mengena dengan aib awak... Sayangkan awak adalah satu perasaan kurniaan Allah SWT kerna kagumnya saya terhadap personaliti dan penampilan awak selain sebagai bukti fitrah saya sebagai manusia...

Sampaikan salam saya kepada seluruh keluarga awak dan kepada teman-teman seperjuangan awak...


Wassalam,

Haikal

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal