ISLAMI DALAM POLITIK...


Assalamualaikum...
Baru-baru ni, ada sebuah organisasi bukan kerajaan (NGO) mengumumkan untuk bergiat dalam politik. Kepimpinan organisasi itu turut menyatakan hasrat untuk turut serta dalam undian PRU 13 nanti... Organisasi itu adalah sebuah organisasi yang dikenali ramai sebagai organisasi Islami... Tiba-tiba, berhasrat untuk turut serta dalam politik... Kenyataan itu mengejutkan dan membuatkan ramai orang hairan, termasuk saya... Ini kerana saya sangat mengagumi organisasi tersebut atas dasar Islaminya...

Jadi, saya ingin mendapatkan reaksi saudara terhadap perkembangan organisasi tersebut... Apa kata saudara?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waalaikumussalamwarahamtullahiwabarakatuh...
            Alhamdulillah, saya berpeluang mengikuti tersebut... Jadi, Insya-Allah saya dapat mengagak organisasi yang dimaksudkan oleh saudara/saudari... Namun begitu, tak mengapa... Saya akan berkongsi pendapat saya secara umum...

            Jika saudara/saudari bertanya apa kata saya, kan saya jawab, “Bagus la”... Sebelum saya teruskan warkah ini, saya ingin nyatakan bahawa saya menulis ini tulus dari hati saya, tanpa sebarang kepentingan tersendiri pada saya mahupun imej saya di mata mana-mana pihak...

            Sebagai sebuah negara Islam, yang terkenal di mata dunia, yang dijadikan contoh oleh negara sejagat, wajarlah kita memiliki suara-suara Islam dalam kepimpinan, tidak hanya di peringkat rakyat jelata... Ya, pimpinan menteri telah mempunyai penasihat-penasihat agama mereka sendiri... Namun begitu, alangkah lebih baik jika menteri-menteri itu sendiri yang mempunyai pengetahuan Islam yang meluas... Ya, memang pimpinan kita telah mempunyai beberapa orang menteri yang berkelayakan ustaz kini... Namun begitu, alangkah lebih baik jika menteri-menteri berkelayakan ustaz itu mampu menyuarakan suara dan mengutarakan pendapat dalam isu-isu berkaitan Islam, tanpa berbaur memihak mana-mana parti politik...

            Sebagai rakyat, tentunya kita ingin mendengar kata-kata dan pendapat berkaitan Islam, yang neutral... Saya, secara peribadi, telah muak dengan kata-kata yang kononnya pendapat berkaitan isu Islam, tetapi yang lantangnya saling menjatuhkan dan saling memperolok-olok parti lawan... Pada pandangan saya, permasalahan politik negara kini adalah kerana kita hanya ada 2 belah pihak, yang seakan berikrar tidak akan bersatu dengan satu sama lain... Adanya pemerhati, adalah untuk berpihak pada satu pihak dan memerhatikan pihak satu lagi bagi mencari kesalahan pihak lawan... Seakan tiada seorang pun pemerhati yang cuba mencari kesamaan ke arah kesatuan kedua belah pihak... Betapa kita sebagai rakyat, memerlukan pemerhati-pemerhati yang bersifat neutral tampil sebelum kita dikucar-kacirkan oleh pihak-pihak yang hanya mementingkan keuntungan sendiri...

            Oleh itu, saya bersetuju hadirnya pihak ketiga, yang tiada kepentingan pada mana-mana antara 2 pihak bertelagah ni... Sungguhpun khabar angin banyak mengatakan organisasi tersebut pro pada mana-mana parti politik, saya dapati itu semua hanya permainan media... Walaupun saya ada membuat kajian yang mungkin tidak seberapa, namun hasilnya saya dapati organisasi tersebut bertindak adil dalam menegur mana-mana parti politik, tidak mengira parti kerajaan atau pembangkang... Oleh itu, saya yakin dengan organisasi tersebut...

            Latar belakang organisasi tersebut yang Islami, mengukuhkan lagi sokongan saya terhadap tindakan organisasi itu terlibat dalam politik negara... Selain itu, kita juga harus sedar bahawa organisasi itu bukan tertubuh seperti cendawan selepas hujan, dan bukan didokong oleh orang sembarangan... Ahli-ahli yang mendokong organisasi tersebut adalah mereka yang profesional dan terdiri daripada semua lapisan umur dan banyak lapisan kemahiran dan pengetahuan... Selain itu, jika tidak silap saya, organisasi itu telah diikitiraf ketelusan pentadbiran dan penyampaian maklumat dalam organisasinya...  Oleh itu, Insya-Allah organisasi tersebut tidak akan mudah dikelentong...

Mungkin kita sebenarnya bimbang dengan keadaan politik kini yang boleh dikatakan kotor... Mungkin itulah sebabnya kita ragu-ragu dengan tindakan mana-mana pihak yang menyatakan hasrat untuk terjun ke dalam politik negara... Apatah lagi jika hasrat itu disuarakan oleh sebuah organisasi yang Islami... Saya, secara peribadi menyokong tindakan sebuah organisasi yang Islami bergiat dalam politik negara... Tidak hanya sebuah organisasi ini, bahkan mana-mana organisasi yang yakin dengan keupayaan mereka dan perubahan yang mampu mereka bawakan, patut menerima sokongan kita...

Saya bawakan beberapa analogi... Harap-harapnya, sinonim dengan maksud yang benar... Ramai antara kita yang pernah melihat iklan Harpic kan... Kejuruteraan bendalir pencuci Harpic mampu mengajar kita sesuatu... Kita amati teknik pembersihan Harpic... Cecair pembersih Harpic larut dalam kotoran untuk menanggalkan daki kotoran... Jika kita besarkan skop teknik pembersihan ini, apa salahnya unsur-unsur pembersih menyerap ke dalam kotoran untuk membersihkan? Walaupun unsur yang membersih itu kelihatan larut bersama kotoran, namun hasil akhirnya adalah permukaan atau imej yang bersih bersinar... Jika itu mampu terlaksana, atau ada pihak yang sanggup berjanji hasil itu mampu direalisasikan, usaha ke arah itu harus disokong dan didokong oleh segenap masyarakat...

Analogi kedua, izinkan saya berkongsi hakikat cahaya dan kegelapan yang Insya-Allah dapat kita ambil pengajaran... Harap-harapnya, hakikat yang saya kongsikan ini tidak terpesong daripada hakikat sebenar... Saudara/Saudari, cahaya tidak mencipta ruangnya sendiri, tetapi cahaya masuk ke dalam kegelapan dan menerangi... Contohnya, cahaya lampu suluh... Cahayanya perlu masuk ke dalam kegelapan malam, untuk menerangi... Jika pergerakan cahaya lampu suluh dirakam dari saat ia dinyalakan, dan rakaman itu diperlahankan, Insya-Allah kita mampu melihat pergerakan cahaya bergerak memasuki kegelapan dan menerangi... Kesimpulannya, mana mungkin cahaya itu dapat mencari ruang untuk menerangi, jika tidak masuk ke dalam kegelapan, kan? Begitu juga dengan tindakan organisasi Islami ini, memasuki kancah yang dianggap kelam bagi kebanyakan pihak, untuk menerangi sepertimana asal fitrah sepatutnya...

Kata orang, matlamat tak menghalalkan cara... Kata orang juga, kita mampu mencipta berjuta alasan untuk menghalalkan sesuatu... Maafkan saya yang cetek ilmu dan pengetahuannya, tapi saya bukan berniat untuk menghalalkan tindakan yang tidak benar... Ya, mungkin mampu organisasi itu terus sepertimana asalnya, bergerak sebagai sebuah organisasi yang tidak terlibat dengan politik... Mungkin organisasi itu mampu mencipta ruangnya sendiri, tanpa masuk ke dalam kancah politik, dan menyuarakan suaranya sebagai sebuah badan berkecuali... Namun demikian, sampai bila suara-suara berbentuk teladan harus bergerak sebagai ‘suara dari luar’? Lambat laun, suara itu mungkin akan hanya tinggal suara...

Ya, negara kita sebuah negara berdemokrasi, di mana rakyatnya mampu bersuara... Namun, adakah kesemua suara berbaur kebaikan itu diambil cakna? Tapisan suara yang berlaku, adakah ianya bersifat adil, atau hanya untuk kepentingan politik oleh pihak tertentu sahaja? Oleh itu, lebih baik kita serapkan suara-suara yang baik ke dalam pentadbiran, agar suara-suara baik itu menjadi ‘suara dari dalam’ bukan lagi ‘suara dari luar’... Insya-Allah, ‘suara baik dari dalam’ lebih efektif dan praktikal bagi kita...

Oleh itu, saya puji usaha murni organisasi tersebut mengambil inisiatif untuk masuk ke dalam kancah politik negara, yang digeruni kerana dianggap kotor itu, bagi membersihkannya dan cuba membawakan pencahayaan ke dalam kegelapan politik yang telah menakutkan kita semua...

Sampai sini dahulu respon saya berkenaan tindakan pihak yang dianggap Islami cuba masuk kancah politik... Diharapnya, yang baik itu kita benar-benar ambil teladan... Kerna yang baik itu hanyalah daripada Allah SWT, dan kembali kepada Allah SWT untuk dinilai... Tiada satu milik saya... Yang tidak baik, juga kita ambil teladan... Agar tiada antara kita yang akan mengulangi kekhilafan seperti mana saya...

ISLAM ITU DARIPADA ALLAH SWT...
POLITIK ITU JUGA DARIPADA ALLAH SWT...
SEMUANYA, DARIPADA ALLAH SWT...
TIADA SATU PUN YANG MENYESATKAN...
KECUALI SYAITAN LAKNATULLAH...
JADI, JIKA ADA YANG MENYESATKAN...
ITU ADALAH KERANA KITA YANG MENYESATKAN IA...
KEMBALILAH KEPADA ALLAH SWT...
KERANA ALLAH SWT PUNYA PETUNJUK...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal