AWAK, PERNAH TAK?

Saya:

Awak, hari ni, saya tertekan lagi... Satu hari ni je, banyak betul masalah... Ada-ada je perkara yang buat saya tension...

Aisyah:

Awak...

Pernah tak kita merungut bila takde duit?

Mesti pernah kan?

Sedangkan bila duit ada,

Kita shopping sakan tanpa ingat masa depan...

Pernah tak kita merungut bila kena makan Maggie hujung bulan?

Sedangkan awal bulan kita makan kat tempat mahal-mahal...

Pernah tak kita merungut bila kita selalu tak dapat apa yang kita nak?

Pernah tak kita merungut bila orang lain selalu tak dapat nak faham diri kita?

Mesti pernah kan?

Saya pun pernah...

Dalam hidup ni,

Mungkin banyak yang kita tak puas hati...

Mungkin kita pernah persoalkan kenapa orang tu tak boleh jadi macam apa yang kita nak...

Kita merungut dan merungut..

Sedangkan itu mungkin dugaan Allah S.W.T untuk kita...

Dia nak uji,

Sampai tahap mana kita boleh sabar...

Kadang-kadang,

Bila kita persoalkan kenapa dan kenapa...

Mungkin apa yang kita buat yangg pada asalnya ikhlas,

Dah jadi tak ikhlas...

Ini hanya sekadar ingatan untuk diri sendiri dan sesama kita...

(Mei 2011)


Buat Aisyah,

Saya memang selalu merungut... Merungut tentang itu, merungut tentang ni... Hampir setiap benda buat saya merungut... Tetapi, Alhamdulillah, apa yang yang pasti, saya tak pernah merungut saya pernah kenal awak... Alhamdulillah, setiap kali saya susah hati, Allah kurniakan awak untuk tenangkan hati saya... Subhanallah, tak ramai yang dikurniakan teman seumpama awak. Tapi, Allah kurniakan awak kepada saya...

Sejujurnya, kata-kata awak tu betul-betul menyentuh dasar hati saya... Buatkan saya menitis air mata terharu... Terima kasih banyak awak...

(Ya Allah, kau berkatilah hidup ku dan jua dia yang mengingatkan ku pada-Mu di saat hati ini kian jauh dari-Mu. Kau berkati jua keluarganya yang telah mendidiknya, kerna sesungguhnya tidak mungkin terlahirnya bayang yang lurus jika tidak dari batang yang lurus...)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal