JANGAN POLITIKKAN SAYA…


“Haikal dah layak mengundi kan? Jadi, Haikal sokong parti mana? UMNO atau PAS?”
            Begitulah pertanyaan seorang insan kepada saya, sebelum beliau meneruskan kata-katanya dengan mempromosikan sebuah parti politik... Lantas, tergerak hati saya untuk menukilkan warkah ini... Bukan saya tujukan warkah ini buat insan tersebut... Bukan niat saya untuk membidas kata-katanya... Bahkan, saya sangat berterima kasih kepada insan tersebut kerana mencetuskan persoalan bagi saya... Sebuah persoalan yang harus saya jawab kepada diri saya dan saya harap dapat saya kongsikan dengan orang lain... (Sebelum saya meneruskan warkah ini, izinkan saya menjelaskan maksud saya bahawa PAS dan UMNO dalam warkah ini turut merujuk kepada parti-parti komponen yang seangkatan)

Jawapan saya untuk persoalan tersebut, “PAS saya sokong, UMNO pun saya sokong”... Sebab saya sokong ISLAM... Dalam PAS, ada Islam... Dalam UMNO, pun ada Islam...

Buktinya?
            PAS, memang terkenal dengan kepimpinan ulama’ parti itu... Betapa ramai ulama yang berada dalam parti PAS... UMNO, tidak kurang hebat Islam di dalam parti itu... Betapa ramai tokoh-tokoh agama, Imam-Imam Muda, dalam parti UMNO... Tokoh-tokoh agama, tidak akan menyokong UMNO jika di dalamnya tiada Islam... Imam-Imam Muda, bukan calang-calang orangnya... Mereka bukanlah seperti insan-insan yang ke ‘audition’ semberono... Bukan main redah je ke ‘audition’...  Mereka yang menghadiri ‘audition’ Imam Muda, adalah insan-insan yang telah ditapis tahap ilmu agamanya... Itulah sebabnya, walaupun mereka tidak memenangi program Imam Muda, mereka tetap dipanggil ‘Imam Muda’... Makna kata, Imam-Imam Muda adalah insan-insan yang dihormati kerana ilmu Islamnya... Jadi, takkan mereka tidak membuat kajian terlebih dahulu sebelum mereka memilih untuk menyokong sesebuah organisasi... Maksudnya, Imam-Imam Muda yang menyokong UMNO telah memutuskan bahawa tahap keislaman dalam UMNO adalah baik... Kesimpulannya, dalam PAS ada Islam, dalam UMNO pun ada Islam...

Walau sekecil mana pun tahap keislaman dalam diri seseorang, dia harus diberi sokongan... Begitu juga halnya dengan parti PAS dan parti UMNO... Walau kecil atau besar kadar Islam dalam kedua-dua parti ini, kita perlu memberi sokongan... Oleh itu, saya memutuskan untuk menyokong kedua-duanya...

Jujur saya katakan, saya terkilan dengan perpecahan yang berlaku di kalangan umat Islam di Malaysia sekarang... Ya, wajar untuk kita marah jika rakan parti PAS atau rakan UMNO buat hal yang boleh mencemarkan maruah Islam... Tapi, wajar ke kita marahkan PAS atau UMNO, yang Islam? Mengapa tidak kita tegur secara elok, secara diplomatik?

Saya cuba bawakan sebuah perkaitan berhubung perkara ini... Sekiranya seorang penganut agama Islam berakhlak buruk, wajarkah kita letakkan kesalahan itu pada Islam? Wajarkah kita berkata Islam mengajarkan keganasan, Islam tidak aman. Islam itu, Islam ini, yang buruk-buruk, hanya kerana penganutnya membuat kesalahan? Semestinya tidak!!! Bahkan, kita amat marah jika ada pihak yang menuduh sedemikian... Tapi, kenapa kita salahkan PAS atau UMNO secara keseluruhan, yang Islam, hanya kerana ahlinya tersilap kata, atau tersalah langkah? Apatah lagi jika yang membuat onar itu adalah rakan parti mereka?

Satu lagi analogi... Saya berkawan dengan ramai kawan-kawan yang bukan Islam... Jika ada antara kawan saya yang berakhlak buruk, wajarkah orang salahkan saya? Agak-agak adil ke jika ada yang berkata, “Tengok tu... Tu, kawan Haikal tu... Si Haikal tu, beragama Islam... Mana ajaran Islamnya, kalau kawan sendiri berakhlak buruk macam tu?”... Secara umumnya, wajar ke jika ada insan yang salahkan awak, kerana kawan awak berakhlak buruk? Begitu juga halnya, dengan isu parti politik di Malaysia ni... Jangan kerana rakan-rakan parti mereka membuat hal, kita salahkan rakan partinya yang Islam...

Tapi, jika rakan itu tidak baik, kita tidak seharusnya berkawan dengannya sejak awal lagi...
            Ya, betul tu... Tapi, adakah kita akan menolak untuk berkawan dengan seseorang yang pada hemat kita baik, hanya kerana kita takut dia akan mencalarkan imej kita, atau imej Islam? Adakah kita akan mengelak untuk menanam satu pokok, hanya kerana kita khuatir pokok itu tidak menjadi, akan membusuk, dan mengundang ulat? Mengapa Rasulullah SAW, saat membuka kota Makkah, mengundang orang kafir untuk tinggal bersama dalam Makkah, jika baginda khuatiri ada antara kafir tersebut akan memburukkan imej Islam yang dibawa baginda?

            Ayuh kita ubah persepsi kita... Jika sebelum ini, kita beratkan fikiran memikirkan bagaimana caranya untuk mengekalkan PAS atau UMNO dalam pemerintahan di Malaysia... Ayuh, sekarang kita beratkan fikiran memikirkan bagaimana caranya mengekalkan Islam dalam pemerintahan, bukan hanya di Malaysia, bahkan dunia!!! Jika sebelum ini, kita beratkan fikiran memikirkan bagaimana untuk menukarkan pemerintahan di Malaysia kepada pemerintahan PAS atau UMNO... Ayuh, sekarang kita beratkan pemikiran memikirkan bagaimana untuk menukarkan pemerintahan di Malaysia kepada pemerintahan Islami...

Lambat lagi kut PAS dan UMNO nak bersatu...
            Biarlah lambat, asalkan tak putus doa daripada rakyat Malaysia... Biarlah sekalipun PAS dan UMNO tidak bersatu pada realitinya... Asalkan kita satukan PAS dan UMNO di dalam hati kita semua... Insya-Allah, menyimpan impian itu seumpama berdoa... Setiap detik kita menyimpan impian itu, setiap detik itu jugalah doa kita panjatkan... Kita satukan dahulu PAS dan UMNO di dalam hati kita, agar kita tidak bergaduh hanya kerana kita berbeza parti politik dengan orang lain... Ayuh kita bersatu kerana Islam, bukannya berpecah kerana PAS dan UMNO... Jika kita berpolitik kerana Allah, kerana Allah jualah kita bersatu...

            Wajib kita memperbetulkan kesilapan mereka yang tersilap... Wajib juga kita menjaga air muka mereka itu... Jika mereka tersilap, bersualah dengan mereka untuk menegur mereka... Jika masa membataskan kita, mengapa pula masa kita terluang untuk menegur mereka di khalayak umum... Jika mereka membataskan kita, jika mereka tidak pernah mahu bersua dengan kita, kirimkanlah warkah teguran kepada mereka... Khalifah Islam terdahulu juga pernah mengirimkan warkah teguran kepada gabenor yang memerintah negeri-negeri Islam... Bahkan, warkah kiriman mereka dinukilkan dalam bentuk yang hanya dapat ditafsir oleh gabenor itu... Betapa mereka menjaga air muka gabenor mereka, walaupun niat mereka untuk menegur... Di zaman itu, Islam berdaulat... Kini, apakah kita ingin mendaulatkan Islam dengan menegur mereka di khalayak? Kita hantarkan warkah teguran kepada mereka, terpulang kepada mereka samada untuk membacanya atau tidak... Di pihak kita, kita doakan semoga hati mereka terbuka dengan teguran kita... Niat yang murni, tidak kelihatan suci jika kita mengaibkan orang lain... Apatah lagi, jika niat kita telah terpalit kekotoran... Akhirnya, muka kita sendiri yang dihitamkan oleh Allah SWT...

            Bukankah ada hadis yang mengatakan orang yang paling kuat itu adalah orang yang tidak membalas kejahatan orang lain dengan kejahatan lain, walaupun dia mampu... Biarlah mereka jaja keburukan kita ke sana ke mari... Cukuplah sekadar kita berusaha memperbetulkan kesilapan mereka itu dengan menjelaskan kebenaran perbuatan kita, tanpa cuba menjatuhkan mereka kembali... Apa yang ada pada kata-kata kita yang menderu kuat untuk mendedahkan kekhilafan mereka? Nak tunjuk kita ambil peduli? Nak tunjuk kita lebih baik? Nak tunjuk kitalah yang paling layak? Bukankah kita berpolitik kerana Allah? Mengapa sampai nak menunjuk-nunjuk kebaikan kita dan menjatuhkan mereka? Kita ikhlaskan sahaja... Ramai pemimpin Islam terdahulu yang jasanya lebih besar daripada kita... Tapi, ada mereka menceritakan kebaikan mereka atau mengungkit perbuatan baik mereka? Kebaikan dan jasa mereka hanya diketahui setelah diceritakan oleh orang lain... Itupun perkongsian sebagai pedoman, tanpa niat mencari populariti... Perkongsian yang dilakukan, supaya kita ambil pedoman untuk kita cuba buat... Bukan sebagai ungkitan, apatah lagi sebagai memancing undi...

“Pak Ali, dulu pemimpin parti ini membuat jasa... Sekiranya Pak Ali fikir kami pemimpin kini masih berjasa, Pak Ali boleh undi calon kami... Jika tidak, Pak Ali bebas memilih calon yang mengikut Pak Ali cocok...”
“Pak Abu, ni ada duit bantuan sedikit... Bukan rasuah... Bukan pancing undi... Ikhlas... Pilihanraya nanti, Pak Abu masih boleh pilih calon parti lain, kalau calon kami tidak sesuai menjadi pemimpin...”
“Pak Mat, niat kami untuk memperjuangkan Islam... Sekiranya Pak Mat rasa calon kami Islami, Pak Mat boleh undi dia... Jika tidak, Pak Mat boleh undi insan lain yang lebih sesuai...”

            Calon tidak baik, walaupun dari parti baik, juga tidak bermanfaat buat masyarakat... Kerna calon itu tidak mampu mencurahkan bakti, bahkan mungkin lebih banyak mengambil kesempatan dan mengaut untung semata... Kebajikan anak buah di kawasannya akan terabai... Calon yang baik, dari parti tidak baik, agak susah juga buat masyarakat... Kerna calon itu mungkin ingin membuat kebajikan, tetapi tiada ruang baginya, kerna tidak mendapat sokongan dari pihak atasan... Perbandingan PAS dan UMNO, Insya-Allah keduanya parti yang baik dan berjasa... Yang tinggal hanyalah medium, yakni wakil yang baik, dan keadilan dalam menjayakan perancangan baik... Insya-Allah, itu lebih senang dilakukan jika keduanya bersatu... Mereka boleh saling berbincang dan menerangkan perancangan mereka kepada satu sama lain, dan saling memberi bantuan dalam perancangan baik masing-masing... Jika bersatu, pastinya lebih mudah mereka saling menerangkan, dan Insya-Allah tidak berlaku salah faham yang membawa perpecahan...

            Mengapa tidak kita jadikan perbezaan politik ini sebagai perkongsian tafsiran dari sudut berbeza? Itu pastinya lebih baik, kerna saling melengkapi... Itulah pentingnya perbincangan, bukannya lekas melatah bila insan berbeza fahaman politik kita bersuara...

            Para Sahabat bersatu dengan Rasulullah SAW dalam perjuangan baginda, ketika Islam masih lemah, juga ketika Islam kuat... Islam pernah menaungi dunia... Baik ketika Islam kuat mahupun saat Islam kelihatan lemah di beberapa negara yang dipimpin oleh pemimpin Islam, pemimpin Islam lain tidak pernah cuba menjatuhkan pemimpin negara tersebut... Itulah rahsia Islam kekal lama di dunia... Islam pernah jatuh, tapi jatuhnya Islam ketika itu kerana umat Islam lemah dan terlalu alpa dengan dunia... Pada saat Islam jatuh dulu, bukan kerana perpecahan pemimpin Islam... Apakah kita, kini, ingin menjatuhkan Islam hanya kerana saling jatuh menjatuhkan? Kita ingin mengulangi sejarah kegemilangan Islam, bukannya mencipta sejarah baru kejatuhan Islam!!!
           
            Siapa bersama saya? Saya tidak akan mengajak sesiapa yang sekata dengan saya untuk berarak... Saya tidak akan mengajak sesiapa yang  sekata dengan saya untuk berhimpun... Saya tak mampu turun dari negeri ke negeri, atau kawasan ke kawasan, untuk mengajak semua yang sekata dengan saya... Biarlah setiap yang sekata dengan saya itu bangkit di tempat masing-masing... Sama-sama kita laungkan perjuangan kita untuk bersatu atas dasar Islam, dan bukannya berpecah kerana parti... Insya-Allah, laungan kita itu lebih luas, lebih bersifat seluruh Malaysia... Jika kita berarak, itu hanya bersifat sehaluan, tidak menyeluruh atau tersebar luas... Jika kita berhimpun untuk melaungkan perjuangan  kita, hanya bersifat setempat... Apatah lagi jika kita berhimpun dalam kawasan tertutup... Ayuh kita suarakan dari mana sahaja kita berada, agar suara itu bergema di Malaysia... Insya-Allah, suara kita menjadi satu dalam penilaian Allah SWT, kerna Allah akan membantu umatnya yang berniat ke arah kebaikan... Sungguhpun kita hanya mampu merangkak demi untuk Islam, Allah akan berlari untuk kita...

            Jika saya benar, sebarkanlah... Ini hanya suara hati seorang insan kerdil, yang kecil tiada apa-apa... Jika saya tersilap, betulkanlah... Sebelum menjadi fitnah... Saya niatkan ini menjadi usaha kecil pendorong kepada kesatuan kerana Islam... Tidak pernah saya niatkan ini menjadi fitnah, ancaman, atau pencetus apa-apa yang bersifat keburukan... Saya hanya mengutuskan warkah ini sebagai suatu suara kecil yang mengharapkan perpaduan umat Islam atas dasar Islam, yang ingin melihat kita semua bersatu kerana Islam... Kecewa hati kecil saya saban setiap hari dipaparkan perpecahan umat Islam kerana perbezaan politik...

Tanpa fahaman politik... Cuma fahaman Islam yang sedikit... Saya nukilkan warkah ini...
ISLAMKAN SAYA, JANGAN POLITIKKAN SAYA!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal