KALAU BETUL CINTA...


Assalamualaikum saudara H… Saya ada seorang kawan perempuan... Dah agak lama kami berkawan... Asalnya, kawan biasa-biasa je... Bila dah lama berkawan dengan dia, saya mula jatuh cinta dengan dia... Pernah sekali, saya luahkan perasaan saya terhadap dia... Memang pada mulanya, dia agak susah menerimanya dan kami berada dalam situasi yang agak kekok... Tapi, Alhamdulillah keadaan itu tidak lama... Memang dia susah menerima rasa cinta saya, tapi kami masih mampu berkawan seperti biasa... Kami selalu juga berbincang tentang pelajaran... Kadang-kadang kami berkongsi masalah dan saling menasihati... Baru-baru ini, dia mendapat tawaran belajar di luar negara... Dalam beberapa bulan pertama, kami masih saling menghubungi dan berbincang tentang tentang pelajaran masing-masing...
           
Namun, baru-baru ini dia seolah-olah menyepi... Saya terfikir, adakah dia sudah melupakan saya? Adakah saya telah menjadi sekadar seorang kawan masa silam dia? Semua itu, Alhamdulillah masih mampu saya hadapi... Tetapi, ada satu perkara yang membelenggu fikiran saya... Persoalannya, apa yang harus saya lakukan dengan perasaan cinta saya terhadap dia? Adakah saya perlu terus mengharap? Atau mungkinkah saya perlu lupakan sahaja? Dilema ni semakin menghimpit hati saya... Harap saudara dapat bantu saya... Sudilah nasihati insan ini... Terima kasih saya dahulukan...
(Z)
___________________________________________________________________________

Waalaikumussalamwarahmatullahiwabarakatuh saudara Z... Alhamdulillah, terima kasih kerana sudi menghubungi saya dan berkongsi kisah hidup... Syukur Alhamdulillah kerana saudara dikurniakan rasa cinta dalam keadaan yang baik... Insya-Allah, saudara semestinya telah istikharah sebelum mencintainya... Saya anggapkan gadis yang saudara cintai itu adalah gadis yang baik, dari keturunan yang baik... Seperti yang sering dicanangkan, hati seorang insan yang baik adanya pada Tuhannya... Begitu juga hati gadis yang saudara cintai itu... Memandangkan dia adalah gadis yang baik, pasti hatinya ada pada Allah SWT... Jadi, pintalah pada Allah SWT... Jika saudara benar-benar mencintainya, berdoalah untuk meminta hatinya...

Seperkara lagi yang saudara perlu sentiasa sematkan di fikiran, kadang-kadang Allah menangguhkan nikmat buat seseorang hamba-Nya, sehingga suatu masa yang sesuai... Jadi, harapnya saudara mengharapkan gadis itu terus mencintai saudara... Bersabarlah, kerna Allah sangat sukakan insan yang banyak bersabar... Dalam saudara bersabar, Allah akan menambahkan nikmatnya kepada saudara... Boleh jadi dalam saudara bersabar, sebenarnya Allah sedang mendidik hati dan diri saudara untuk terus berbahagia... Boleh jadi juga, Allah sedang mempersiapkan insan yang saudara cintai itu ke arah hari bahagia kalian... Insya-Allahu Rahman... Husnuzon (bersangka baik), saudara...

Soal samada saudara perlu terus mengharap... Itu adalah suatu persoalan yang hanya saudara ada jawapannya... Insan lain di sekeliling, hanya mampu menasihati berdasarkan pemerhatian mereka terhadap saudara... Bagi saya, Insya-Allah saya akan cuba membantu agar saudara dapat muhasabah dalam hati yang tenang dan fikiran yang tidak kusut... Persoalan yang perlu saudara tanyakan pada diri saudara, demi menjawab persoalan berharap  itu, samada saudara masih mencintai si dia? Adakah dalam penantian ini, telah hadir seorang gadis lain, yang mampu menggantikan si dia dalam hidup saudara? Sebaiknya, saudara istikharah berkenaan ini... Insya-Allah, Allah akan menyampaikan mesejnya dalam apa jua cara... Sesungguhnya Allah adalah penasihat terunggul dan Allah adalah pemberi keputusan terbaik...

Satu perkara yang ingin saya kongsikan, sekiranya kita benar-benar mencintai seorang  insan, kita tidak akan pernah berhenti mendoakannya... Ya, kita semestinya akan mendoakan kebahagiaan kita dan si dia... Selain itu, kita juga perlu mendoakan kesejahteraan si dia... Dalam kes saudara, boleh jadi si dia berhalangan sehingga membataskan dia untuk menghubungi saudara? Mungkin sesuatu musibah terjadi kepadanya, yang dia tidak ingin kongsikan dengan saudara? Atau mungkin juga dia terlalu sibuk dengan pelajarannya, sehingga tidak sempat berutusan dengan saudara? Seperti yang saudara katakan, si dia kini berada di luar negara... Pastinya, ada perbezaan waktu antara Malaysia dengan negara dia bermukim sekarang... Jadi, di waktu dia lapang, saudara mungkin sedang sibuk mengerjakan pekerjaan saudara... Dan di kala saudara kelapangan dan menantikan dia, dia sedang sibuk dengan urusan pelajarannya...

Usahlah kita risau atau bersedih hanya kerana perbatasan yang kecil... Hakikatnya, masih banyak perkara besar yang lebih penting untuk kita semua fikirkan... Bagi yang tak termampu kita capai dan jauh dari kawalan kita, kirimkanlah doa sebagai pendamping... Sesungguhnya Allah SWT itu sangat dekat dengan semua hambaNya... Insya-Allah, insan yang baik akan sentiasa dijaga oleh Allah SWT... Begitu juga hati yang baik, Insya-Allah akan sentiasa dimurnikan dengan nikmat dan berkat Allah SWT...

JIKA BENAR CINTA,
LEPASKANLAH DIA...
DAN KIRIMKANLAH DOA...
SEBAGAI PENDAMPINGNYA...
KADANG-KADANG,
ALLAH MENJAUHKAN INSAN ANTARA SATU DENGAN LAIN...
KERNA ALLAH INGIN MENJADI PENGHUBUNG MEREKA...
BAGI MEMBUKTIKAN BAHAWA ALLAH ITU SEBENARNYA DEKAT...
DEKAT DENGAN KITA...
DEKAT DENGAN SI DIA...
DEKAT DENGAN KITA SEMUA...
INSYA-ALLAH, TERUSKAN BERDOA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Awak ada sesuatu untuk diperkatakan? Atau sesuatu untuk dibincangkan?
Jom kita berdiskusi melalui e-mail...

along.azihani@gmail.com

Insya-Allah, semoga kita dapat berbincang dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat..."

Ahmad Zakry Haikal